Nya förutsättningar

Jag kan fortfarande inte beställa på restaurang utan att möta en bekymrad panna. Danska är svårt att tala för den som är alldeles för bekväm i sin svenska.

Men nu har jag flyttat till ett rum som är försett med både säng och läslampa. Dessutom var jag hemma i Sverige och fyllde på mitt resebibliotek. ”Livets träd” av Patrick White, ”Världen av igår” av Stefan Zweig, ”Det öde landet” av T. S. Eliot samt Shakespeares ”Hamlet”. Hemma i Malmö hann även förse mig med Knausgårds sjätte del, men när jag skulle packa insåg jag dess tjocka rygg skulle slitas onödigt mycket av resandet. Den ligger nu majestätiskt vid min säng därhemma och väntar på mig.

Finns det en röd tråd i mitt val av reselitteratur? Jag tänker att böckerna ska komplettera varandra. Whites roman är den där stora berättelsen om livet som vi alla kan relatera till. Zweig förmedlar ett starkt tidsdokument och många visa ord. Hamlet vill jag åter fördjupa mig i och Eliot ska jag helt enkelt läsa och ta in. Dessa böcker läser jag i mitt rum med utsikt mot kyrkogårdsmuren. Markplan, inga gardiner för det stora fönsterpartiet från golv till tak. Utifrån lever jag som i ett skyltfönster, särskilt om aftonen. Men det är endast de döda som får finna nöje i det. Läskig tanke, kanske.

Kommentera

