Förutsättningar

Jag befinner mig i utlandet, utan böcker på svenska och med sviktande intresse för att läsa på främmande språk. Just nu är det mitt eget modersmål jag längtar efter. Utöver avsaknaden av böcker är de övriga fysiska förutsättningarna dåliga: annalkande höstmörker och endast svag allmänbelysning i rummet.

Jag blir uttråkad vid datorskärmens ljus och flimmer. Jag vill känna de sträva boksidorna, mysa bland de tryckta orden och vara ifred mellan bokens skyddande pärmar.

Jag börjar känna lässvälten. Jag fantiserar om att jag plötsligt håller Knausgårds sista romandel i min hand, att jag går omkring i min favoritbokhandel och bläddrar bland de nya titlarna.

Jag trodde väl aldrig att jag skulle känna såhär. Och att sen skriva om det…ett dubbelt låvattenmärke!

w

Kommentera

