Gas och broms

Jag åker mycket buss nuförtiden. Stadsbuss. Det går ganska fort att vänja sig vid bussens krängande, passagerarnas olika beteenden och trafikens nyckfullhet. Men jag blir allltid lika frustrerad när busschauffören liksom gasar och bromsar omvartannat så att hela ekipaget rycker framåt i korta spasmer. Det sliter ner mitt tålamod, men det finns inget annat att göra än att åka med.

Varje busschaufför kör på sitt sätt. Med skräckblandad förtjusning åkte jag en höstdag i en hiskelig fart genom Malmös centrum. Chauffören tycktes nästan drivas av en dödslängtan och jag övervägde faktiskt att hoppa av på Gustav Adolfs torg för att inte äventyra mitt eget liv. Men samtidigt var det magkittlande att hålla fast sig i sätet och i den lilla förarspegeln skymta den unga förarens brinnande blick.

Min far var under en period busschaufför. Jag tänker sällan på det, det var så länge sedan. Men jag minns att jag som pojke åkte med någon tur ut på landsbygden ibland. Jag satt längst fram och njöt av att se asfalten snabbt försvinna under mig och möta kurvorna genom den enorma vindrutan. Det kändes som att vara på bio.

Men busschauffören med det glada humöret är borta. Redan när min far var busschaufför var arbetstiderna påfrestande och arbetsmiljön problematisk. Nu verkar det inte vara bättre, särskilt inte i Malmö. Det är inte svårt att förstå att visans glada busschaufför är ett minne blott. Min far tvingades till slut att välja mellan det glada humöret och att vara busschaufför. Tack och lov behöll han det glada humöret.

Det var meningen att min text skulle börja här, att jag efter några inledande rader skulle skriva om hur det är att leva mellan gas och broms, att välja väg och linje, att börja prata med en främling och att någon gång äntligen hamna på rätt hållplats. Vi tar det en annan gång.

Kommentera

